tisdag 21 februari 2017

Mitt hjärta går på

Titel: Mitt hjärta går på
Författare: Christoffer Holst
ISBN: 9789176291368
Språk: Svenska
Antal sidor: 221
Genres: Romantik
Förlag: Bokfabriken Tusen tack för detta recensionsexemplar!
Utgivningsår: 2016
Utläst: 19/2-2017 

Handling:

Den 22-åriga konditorn Chavve är antagligen den ensammaste romantikern på hela Södermalm. Efter tre år i storstaden har han fortfarande inte lärt känna någon och varje kväll slutar i ensamhet med stora bakverk framför filmen Titanic. På andra sidan vattnet bor Pontus kvar i pojkrummet hos sin brokiga familj. Skådisdrömmarna har bleknat, tillsammans med allt det där andra som skulle bli framtiden, och har ersatts med hypokondri och tvångstankar.

När en dejtingapp kopplar samman killarna blir de snabbt en del av varandras liv, och Chavve verkar äntligen ha hittat det han sökt efter så länge. Men Pontus liv kraschar, och allt som blev så bra är plötsligt borta. Fast Chavve tänker inte ge upp så lätt. Och han har en plan.

Mitt hjärta går på är en romantisk komedi om ensamhet, förhoppningar och den totala maktlösheten i att vara kär. En rolig men rörande historia, berättad från två unga killars perspektiv, om hur viktigt det ibland kan vara att våga lite mer i livet. Att ge sig hän.

Mitt hjärta går på är Christoffer Holst debutroman.

Kommentar:

Vilken underbart härlig bok! En bok om två, små vilsna och sköra varelser i ett stort Stockholm, som lever två helt olika liv, tills den dagen deras vägar möts. Sakta och försiktigt vågar de visa sina känslor för varandra och det tomma hålet av ensamhet fylls snabbt av den andres närvaro. Boken är berättat utifrån både Pontus och Chavves perspektiv om vart annat och flätar samman de båda personerna samt deras känslor väldigt bra!
Detta är en mysig bok att läsa, som handlar om både kärlek och längtan - ensamhet och förtvivlan - drömmar och verklighet - som lämnar kvar en bra och varm känsla i kroppen efter att man läst sista sidan.
Det här är Christoffers Holst debutroman, och jag känner att jag absolut vill ta och läsa mer ifrån honom. Jag vet att han även har skrivit en bok som heter Mindfulness för losers, vilket nu känns som ett måste att införskaffa till bokhyllan.


Goodreads snittbetyg: 3,7/5
Mitt betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar