tisdag 7 februari 2017

Tematrio vecka 6

Jag som inte har bloggat så länge tycker det är väldigt kul att hoppa på de olika "utmaningar" som cirkulerar runt här på diverse bokbloggar man läser. Och kul är väl det, att man kan blogga och tipsa varandra om nya guldkorn!

Nu har jag valt att vara med i Lyrans veckofråga Tematrio där veckans uppgift går ut på att tipsa om tre böcker som var överraskande bra!


Bok nummer ett är Gräspojken utav Christer Lundberg. Det är inte en bok jag i vanliga fall skulle falla för, vare sig för baksidans text eller själva omslaget. Men jag valde att läsa den pga att det var just P3-Christer som skrivit boken - och vad jag är glas att jag har läst den!  Den var mycket bättre än vad jag kunnat föreställa mig, och trots att den är något tragisk så är den ändå skriven men mycket humor!







Den andra boken jag kommer ta upp på detta tema är Pepparkakshuset skriven utan Carin Gerhardsen. Anledningen till att denna överraskade mig kan ha varit för att jag befann mig hos min mormor och morfar och hade ingenting att läsa, och att läsa en bok ifrån mormor kändes inte som att det lockade något vidare, då jag trodde att vi förmodligen inte har samma tycke och smak, (detta var innan jag fastnade för deckare)
Efter många om, tog jag och började läsa den enda pocketbok hon ägde. Och så bra den var!! Så glad över att jag ibland kan vara uttråkad och utmana mig lite. Nu har jag läst alla böcker utom den sista i Hammarbyserien!




Den sista boken är En vacker dag lämnar jag honom utav Maria Blomqvist. Ja vart ska jag börja... Jag visste ju vad boken skulle handla om efter att ha läst baksidan, samt att ha fått låna boken av en vän som tyckte den var bra. Men att den skulle gripa tag i mig så mycket som den gjorde, det trodde jag aldrig! Jag hade mycket att känna igen mig vid i denna boken, vilket är tragiskt, då det är en tung berättelse. Men även fast det var jobbigt att läsa den emellanåt, och att boken drog upp en massa minnen så var det även väldigt nyttigt för mig att få stå vid sidan av och få läsa det ifrån ett helt annat perspektiv. Som sagt, en mycket tung, men också oerhört bra bok!

10 kommentarer:

  1. Gräspojken är den enda jag inte läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av dina böcker, men Gräspojken kanske vore kul läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men den är lite smårolig, och skiljer sig mycket ifrån andra böcker man läst:)

      Radera
  3. Carin Gerhardsens bok var lite väl rå och brutal för mig. Känner inte till de andra två.

    SvaraRadera
  4. har inte läst någon av dina böcker, men skulle mycket väl kunna göra det. tack för tips!

    SvaraRadera
  5. De två första har jag läst och jag håller med, de var bättre än förväntat :)

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dessa böcker, men de två första står i min bokhylla och väntar. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  7. Christer Lundberg har jag avrit nyfiken på ett tag. Hammarbyserien tycker jag om, tyckte den blev allt bättre genom böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men jag har inte varit besviken på hennes böcker, utan har tyckt om dem allihopa:)

      Radera