tisdag 24 januari 2017

Knappt lovlig

Titel: Knappt lovlig
Författare: Katarina von Bredow
ISBN: 9789175034812
Språk: Svenska
Antal sidor: 230
Genres: Young adults
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 1997
 

Handling:

Hanna är en riktig asfaltsblomma. Men hennes mamma, som är författare, får för sig att hon kommer att kunna skriva så mycket bättre, bara hon kommer ut på landet. För Hanna är det rena katastrofen; hur ska det nu gå med livet? Hanna måste åka skolbuss fram och tillbaka med den hopplösa lantisen Sara och det blir krångligt att stanna i stan om kvällarna.
Och Hannas bästis Linn fullkomligt pyser av förakt inför landsbygden och dess människor.
Men så träffar Hanna Arild.
Det är alldeles omöjligt förstås. Han är mycket äldre än hon och dessutom grisbonde. Linn skulle få spader om hon visste. Men Hanna kan inte låta bli. Det går bara inte. Fast hur får man honom att upptäcka en 15-årig tjej från stan ...

Kommentar:

Jag gillar att ta mig an en ungdomsbok någon gång då och då. Man nästan ramlar tillbaka i tiden till då när man själv var 15-17 år, och känner på något vis alltid igen sig i boken, på ett eller annat vis. Och jag gissar på att jag inte är den enda som känner så i dessa böcker?
Just denna gillade jag skarpt, och jag kände att den inte var riktigt lika förutsägbar så som lättlästa böcker ibland kan vara. Boken ändrade miljö ganska ofta, vilket fick mig att känna att det hände lite hela tiden i boken. Något jag dock saknade var de där riktigt djupa känslorna, jag tycker att den kunde ha gått in lite mer på just vänskaps- och kärleksrelationerna. Liksom fått den som läser att känna mer, och inte bara var och dra lite på ytan.
Men som alltid med Katarinas böcker - så gillade jag att läsa även denna.

 
Goodreads snittbetyg: 3,3/5
Mitt betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar